måndag 8 februari 2010

Teknik eller Pedagogik?




Vi har diskuterat en del om de om fyra ringar för inlärning. Teknik, pedagogik, kunskapsinnehåll och ledarskap. På vår första träffa på tänk vidare fick vi göra en självskattningdiagram för hur dessa fyra ben påverkar dig i undervisningen. Då visst jag inte riktigt vad jag tyckte inte mer än att tekniken tar en del tid ifrån undervisningen. Man tar en del tid ifrån de andra ringarna framförallt kunskap i och med att man inte hinner med alla saker. Just nu tänker jag att det får ta lite längre tid i början och att jag hämtar hem det senare under tiden i skolan. Förut kände jag också att jag måste behärska tekniken före eleverna men nu känner jag att tekniken får träda tillbaka lite och låta eleverna utforska tekniken själva. De är mycket snabbare på att ta sig an ny teknik och hitta lösningar. Dessutom blir klassen och eleverna en resurs för tekniken. Jag lär mig också och får ju fortbildning i IT teknik hela tiden. Visst är det bra?

1 kommentar:

  1. De e jättebra! Tänk om alla kunde tänka så. Vad mycket alla skulle lära sig då!

    SvaraRadera