torsdag 21 januari 2010

Vilken arena vi har!!


Arenan

När jag nätverkade med en trevlig och väldigt IT kunnig pedagog fick man sig en liten tankeställare. Jag berättade att jag inte har en blogg och frågade henne hur hon använde den. Hon började snacka om bloggar, twitter och wiki osv. Jag hängde inte riktigt med och skrattade lite så där som att jag förstod. Kunde ju inte låta bli och fråga en gång till. Då sa hon... ”men herre gud vad gör ni då för något?”

Då slog det mig att vi måste ha......
en arena för eleverna att visa sina arbeten. Där de kan se varandras och inspireras av olika redovisningssätt. Där de kan ge/få respons och utveckla varandra. Där föräldrar och ja hela världen är åskådare. Skulle vilja ha en hemsida till varje elev där de publicerar arbeten och projekt. Eleverna är ansvariga till de etiska regler och källetik som finns i den miljön. De får genomgå utbildning på detta och när något blir på riktigt så kommer de att ta det med större ansvar. Det blir också väldigt bra utbildning på källkritik som är så viktigt på nätet. På detta sätt kommer man bort ifrån elev – lärare kommunikation. Eller bara en redovisning vid ett tillfälle. Detta bildar också en idébank för eleverna och lärarna.

Sedan får jag ju sätta igång med bloggar, facebook, youtube och wiki. Detta håller ju inte. Pratat en del med eleverna i veckan om hur man kan använda detta i skolan. Blev ganska nöjd också. De visste inte heller vad en wiki var......

2 kommentarer:

  1. Jag har bra exempel på att wiki fungerar på andra skolor. har en själv, faktiskt!!

    Bra tankar som vi kan hjälpas åt att jobba vidare med... det är roligt när det händer något =)

    SvaraRadera
  2. Att eleverna har en mottagare för det som de skriver och producerar är oerhört motiverande. Nu har du också dina elever med dig i diskussionen kring hur de vill arbeta. Du kommer att få engagerade och kreativa elever och den "arena" ni skapar tillsammans kommer att ha ett fönster ut mot omvärlden. Dina tankar så kloka!

    Verkar vara en lite gåpåig och okänslig pedagog du träffade på dock! ;)

    SvaraRadera